Aktywny styl życia w ciąży

Do tej pory wiodłaś aktywny styl życia a teraz jesteś w ciąży i nie wiesz co dalej? Ten wpis Ci powinien pomóc w wyborze 😉

Będąc w ciąży przetestowałam sporo możliwości jakie oferują kluby fitness. Ze względu na siedzącą pracę swój wolny czas przeznaczam głównie na zajęcia wymagające ruchu a ciąża niewiele w tym względzie zmieniła. Co znalazłam w ofercie dla “ciężarówek”?

Aktywne 9 miesięcy

Na “aktywne 9 miesięcy” zaczęłam chodzić już w pierwszym trymestrze mimo, że nie miałam jeszcze brzucha 😉 Pierwsza połowa zajęć to rozgrzewka na stojąco a druga to ćwiczenia z użyciem dużych i małych piłek, mat i ciężarków. Zajęcia są tak ułożone, że nie ma na nich ćwiczeń na mięśnie brzucha, ćwiczeń w leżeniu na brzuchu czy podskoków. Nie są to też zajęcia, które wycisną z nas wszystkie poty. Jest to spokojny ruch w rytm muzyki. Na zajęciach wzmacniane są plecy i mięśnie, których ciężarna może i powinna używać. Generalnie bardzo polecam tą formę zajęć.

Joga w ciąży

Zajęć z jogi dla kobiet w ciąży polecam szukać w szkołach jogi, nie zaś w zwykłych klubach fitness. Nie jest to bowiem “zwykła joga”. Asany są tak dobrane, by służyły kobiecie w ciąży i przygotowały ją do porodu. Wykonuje się zmodyfikowane powitanie słońca oraz asany, które rozciągają mięśnie miednicy i odciążają kręgosłup. Na jodze dla kobiet w ciąży oddycha się przeponą a ruch jest zawsze połączony z oddechem. Dzięki temu ta odmiana jogi nie tylko łagodzi bóle kręgosłupa ale też relaksuje, dotlenia i działa odprężająco.

Pływanie

Pływanie jest jedną z aktywności polecaną dla kobiet w ciąży. Faktycznie, pomimo sporego brzucha w wodzie czujemy się lekko a kręgosłup odpoczywa. Przed pójściem na basen warto pomyśleć o kostiumie, bo ten, którego używałyście przed ciążą może nie pomieścić waszych bujniejszych kobiecych kształtów 🙂 Ja kupiłam kostium dla kobiet w ciąży w Decathlonie – ma on więcej miejsca na brzuch. Ciąża ma też tą zaletę, że jest nam cieplej niż zwykle i basen w którym kiedyś było chłodno aktualnie jest w sam raz 🙂

Siłownia

Na siłownię chodziłam dopóki nie zaczęła mnie łapać zadyszka przy byle czynności, czyli gdzieś do trzeciego trymestru. Zastanawiałam się czasem tylko, czy nie działam demotywująco na facetów, którzy ćwiczą na tych samych przyrządach co “ciężarówka” 🙂

Jakie mamy bezpieczne sprzęty na siłowni?:

  • Bieżnia – możemy na po niej chodzić w szybkim tempie dla rozgrzewki.
  • Orbitek  – ja ustawiałam orbitek na najniższy poziom, ćwiczyłam spokojnie i pilnowałam, by puls nie przekraczał 130
  • Rowerek – na siłowni jest taka fajna odmiana rowerka z oparciem na plecy i tą odmianę w szczególności polecam, bo nie ugniatamy na niej brzucha. Ponieważ zwykły rower w ciąży robi się problematyczny, aby nie wyjść z formy można ćwiczyć na stacjonarnym.
  • Sprzęty ćwiczące mięśnie nóg – na siłowniach są dwie odmiany do wyboru – jedna ćwiczy wewnętrzne a druga zewnętrzne mięśnie nóg.
  • Maty do rozciągania się – Każdą sesję na siłowni kończyłam ćwiczeniami rozciągającymi.

10 – 15 minut na każdym ćwiczeniu daje nam w sumie godzinę treningu. Jak na “ciężarówkę” całkiem nieźle, prawda?

Zumba gold

Coś dla miłośniczek zumby również się znajdzie. Zumba gold jest przeznaczona dla osób o trochę mniejszej sprawności fizycznej, w tym właśnie dla kobiet w ciąży. Niestety ze względu na grafik klubów fitness nie miałam możliwości się wybrać na te zajęcia, więc nie napiszę więcej na ich temat, poza tym, że istnieją.

Taniec

Taniec to chyba najpiękniejsza forma ruchu – zgodzicie się ze mną? W ciąży może być równie piękna a wyobrażenie, że maluszek w brzuchu buja się w rytm muzyki daje dodatkowe poczucie spełnienia w roli mamy. W ciąży dobrze jest mieć buty na mniejszym obcasie i unikać wygięć do tyłu i podskoków ale poza tym – można odpłynąć. Ja w pierwszym trymestrze kontynuowałam jeszcze kurs zouka, na który chodziliśmy z mężem od kilku lat. Zouk jest jednak tańcem dość wymagającym i w ciąży ciężko jest niektóre figury wykonać, więc zrezygnowałam z kursów na rzecz tańczenia z mężem w domu. Tańczyłam też na weselach i świetnie się w tańcu czułam (lepiej niż przy stole, gdzie trzeba siedzieć i kość ogonowa boli 😉 )

Wędrówki

Spacery to kolejna aktywność polecana kobietom w ciąży. Warto z niej korzystać, szczególnie w pierwszym i drugim trymestrze, gdy plecy jeszcze nie bolą od dłuższego chodzenia i nie łapie się zadyszki od lekkiego podejścia pod górkę. Ja w drugim trymestrze ciąży zwiedziłam prawie całą Andaluzję. Nie wchodziliśmy co prawda na szczyty gór ale chodziliśmy całe dnie po miastach i miasteczkach, wchodziliśmy na wzniesienia z zamkami i pięknymi widokami. Miałam wtedy dużo energii i cieszę się, że ją wykorzystałam by zwiedzić coś ostatni raz we dwoje.

Moim zdaniem warto w ciąży korzystać z bogatej oferty zajęć dla kobiet w ciąży. Jeśli nie w klubach fitness, to chociaż z filmików instruktażowych na youtube. Najlepiej, jeśli zajęcia prowadzi ktoś doświadczony, kto ma wiedzę w tym temacie, bo ciąża kieruje się swoimi prawami i pewne ćwiczenia są wskazane a innych lepiej unikać. Ja, jeśli ćwiczę sama, zawsze słucham swojego organizmu. Gdy mówi dość, odpuszczam. Ciąża to szczególny okres w którym łatwiej się męczymy więc przede wszystkim powinnyśmy żyć w zgodzie ze swoimi naturalnymi potrzebami.

Rezerwacja noclegu

Booking.com

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *